sobota, 5 października 2013

Szybkie i proste PUREE DYNIOWE do muffinek lub zup



       Puree z dyni (czyli po prostu dyniowa papka lub pulpa) przydaje się do pieczenia dyniowych ciast, muffinek lub robienia dyniowych zup. Do jej przygotowania użyłam dyni Hokkaido. 
        Hokkaido (i większość innych gatunków dyń) jest bardzo twarda, nie polecam obierania surowej dyni ze skóry czy tarcia na tarce (tych dwóch przykrych czynności kiedyś doświadczyłam, bo nikt mi nie powiedział, że mogę zrobić dyniową pulpę ;-) W czasach liceum postanowiłam upiec ciasto dyniowe a la ciasto marchewkowe, gdzie usiłowałam zetrzeć dynię na tarce-do teraz mogę sobie przypomnieć jakie miałam wtedy zakwasy, a ciasto nie okazało się zbyt dobre, bo było strasznie suche :D , nie wspomnę już też o rozlicznych walkach z obieraniem dyni, kiedy nie byłam pewna czy zakończą się w komplecie 10 palców...MOICH palców)







A oto jak to zrobić:


  • Dynię umyć, rozkroić (do tej czynności najlepiej poprosić Wolverine'a lub kogoś z większym bicepsem ;-) ) wyskrobać łyżką wszelkie pestki i włókna, pokroić na kilka mniejszych części (to idzie już nieco łatwiej)
  • Piekarnik nagrzać do 205C, u mnie był to tryb grzanie góra-dół z włączonym wiatrakiem
  • Na blaszce z wyposażenia piekarnika wyłożyć papier do pieczenia ułożyć na nim cząstki dyni miąższem do dołu i wlać na blachę szklankę wody.
  • Piec około 30 minut (moja była gotowa już po 20 minutach) - czy dynia jest gotowa można sprawdzić wizualnie - skórka zrobi się dużo ciemniejsza (ale nie spalona!) , a widelec wbity w dynię będzie w nią łatwo wchodził
  • Wyjąć dynię z piekarnika. Z łatwością można usunąć z dyni skórę. Miąższ przełożyć do blendera i zblendować na jednolitą masę, można też rozgnieść ją tłuczkiem do ziemniaków. Jeśli ktoś pragnie bardzo aksamitnej gładkiej konsystencji może przetrzeć dodatkowo przez sito, jednak moja bo zblendowaniu wyszła gładka i aksamitna.
  • Tak przygotowane puree z pieczonej dyni można poporcjować i zamrozić lub zawekować w wyparzonych słoikach lub od razu zużyć do przygotowania dyniowych przysmaków

W innym wpisie przepis na korzenne muffinki dyniowe z nadzieniem mascarpone  do których użyłam puree dyniowego.








Skóra świeżej dyni Hokkaido jest intensywnie pomarańczowa


Skóra upieczonej dyni zmienia kolor na bardziej brunatny






Jeszcze parujące prosto z piekarnika


Skóra z łatwością odchodzi od miąższu



gotowe puree z pieczonej dyni







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz