niedziela, 20 października 2013

Tarta na kruchym cieście z cukinią, kozim serem i suszonymi pomidorami

     Tą tartą podbiłam serce Dziadka mojego Męża (którego na początku naszej znajomości bardzo się bałam - tzn. dziadka, a nie męża :P ), jednak po jej zjedzeniu był już owinięty dookoła mojego palca, a ja przestałam się bać ;-) 
       Tarta smakuje nie tylko Dziadkowi, ponieważ często robię ją na różne imprezy i zawsze znajdzie się ktoś, kto poprosi mnie o przepis na nią.
Sam przepis ma już dobrych kilka lat i w zasadzie nie wiem dokładnie skąd się wziął - chyba połączyłam ze sobą kilka znanych mi przepisów na farsz w jedną całość, zamieniając gotowe ciasto francuskie na ciasto kruche (staram się używać w mojej kuchni jak najmniej gotowców, a własnoręczne zrobienie ciasta kruchego jest z pewnością łatwiejsze i szybsze niż ciasta francuskiego).

Składniki na ciasto kruche:

  • 250 g mąki pszennej
  • 150 g zimnego masła
  • 1 jajko 
  • 1 łyżeczka soli
  • 1 łyżka stołowa mleka (lub wody) 
  • Proporcje na formę do tarty o średnicy 28 cm

 Farsz:

  • 1 cukinia (jeżeli jest duża, wystarczy pół, jeżeli mniejsza to cała)  - zetrzeć na tarce o dużych oczkach(razem ze skórą)
  • 150g sera koziego (najczęściej używam rolady Soignon - 150g to 1,5 rolady)
  • 50 g sera żółtego (startego na tarce o dużych oczkach)
  • 3-4 ząbki czosnku
  • 7-8 suszonych pomidorów w oleju (pokrojonych w kostkę)
  • 2 jajka
  • 2 łyżki śmietany
  • przyprawy: zioła prowansalskie, bazylia, oregano, pieprz, sól (radzę uważać z solą, ponieważ ser kozi jest już słony) 

Przygotowanie:

  1. Przygotować ciasto kruche: usypać z mąki górkę, dodać sól, wrzucić do niej masło i dużym nożem poszatkować na drobniejsze kawałki mieszając z mąką.
  2. Uformować palcem wgłębienie i wbić w nie jajko, zagarniać mąkę z rozdrobnionym masłem do środka, można pomagać sobie bokiem ostrza szerokiego noża. Dodać łyżkę mleka lub wody, kształtować ciasto rozcierając składniki palcami i zagarniając do siebie (nie chodzi o intensywnie zagniatanie jak przy cieście drożdżowym tylko o łączenie składników w jedną całość)
  3. Kiedy ciasto będzie już gładkie, wyłożyć je na rozwiniętą folię
    do żywności i uformować z niego płaski, okrągły placek (folia zapobiegnie przywieraniu ciasta do podłoża a placek będzie się potem łatwiej wałkowało) Odciąć folię, zawinąć placek od góry i włożyć do lodówki na minimum godzinę.
  4. Nagrzać piekarnik do 190 C (grzanie góra-dół). Po godzinie wyjąć placek i rozwałkować na średnicę większą niż średnica formy. Przełożyć placek na formę (można owinąć go dookoła
    Przed upieczeniem
    wałka i delikatnie rozwinąć na formie, jeśli komuś nie wychodzi może po prostu wylepić ciastem formę jak plasteliną ;-) ) Ciasto ma zachodzić na brzegi.  Obficie ponakłuwać ciasto widelcem.
  5.  Z papieru do pieczenia wyciąć koło o średnicy formy na tartę, położyć na ciasto i obłożyć makaronem, grochem, fasolą, lub owocami takimi jak jabłka lub banany (można je potem
    Dociążanie
    upieczone zjeść), chodzi o dociążenie spodu, aby nie podszedł do góry. Ja mam u siebie dyżurny makaron, którym zawsze dociążam spody tart.
  6. Piec tartę 15 minut, następnie zdjąć obciążenie i piec dalej na złoty kolor około 12-15 minut.
  7. Wyjąć tartę z piekarnika i lekko wystudzić - dzięki temu spód
    Po upieczeniu
    pozostanie chrupiący, a nie rozmięknie pod wpływem farszu.
  8. Przygotować farsz: wymieszać wszystkie składniki ze sobą, doprawić do smaku, wbić jajka i wymieszać.
  9. Wylać składniki farszu na ciasto i piec w 180 C przez 30 minut ( ja nastawiam termoobieg). 


w piekarniku







1 komentarz: