sobota, 30 listopada 2013

Drożdżowe ślimaczki z jagodami i mascarpone

Przepis na ciasto drożdżowe pochodzi z bloga Moje Wypieki. Przerabiałam już kilka różnych przepisów na ciasta drożdżowe, ale pierwszy raz natrafiłam na ciasto drożdżowe do którego dodaje się maślankę. Postanowiłam spróbować i nie zawiodłam się :) Bułeczki wyszły bardzo lekkie i puchate. Nadzienie zrobiłam już według własnego pomysłu. Mascarpone z racji swojej konsystencji częściowo wchłonął się w ciasto, a częściowo ,,stopił" się z jagodami tworząc słodką kremową budyniową masę, dodatkowego smaczku w postaci lekkiej kwaskowatości przełamującej słodycz mascarpone były jagódki, które z mascarpone się nie scaliły.

Składniki na rozczyn ze świeżych drożdży:

  • 16 g świeżych drożdży
  • płaska łyżka cukru
  • 2 łyżki mąki
  •  1/4 szklanki ciepłego mleka (nie za gorącego - nie chcemy pozabijać drożdży ;-)
Uwaga!!! (w przepisie napisano, że można użyć 2 łyżeczki (8g) suchych drożdży, nie trzeba wówczas przygotować rozczynu, tylko od razu wsypać drożdże do mąki, ale ja jakoś wolę robić na świeżych, bo mam wrażenie, że ciasto lepiej mi wyrasta :-) Poza tym lubię tworzyć rozczyn i patrzeć jak się zmienia i pęcznieje, wiem-to dziwne)

 

Składniki na ciasto drożdżowe:

  • 260ml maślanki o temperaturze pokojowej
  • 80 g drobnego cukru
  •  1 duże jajko ocieplone do temperatury pokojowej (to ,,patent" moje babci, podobno lepiej wpływa na wyrastanie ciasta :) )
  • 70 g miękkiego masła
  • 450 g mąki (użyłam Lubelli Puszystej Luksusowej - do ciast drożdżowych)
  • 1 łyżeczka soli

Nadzienie:

  • 200g jagód (z racji pory roku użyłam jagód mrożonych, które wcześniej rozmroziłam. Podana waga to waga jagód zamrożonych)
  • 250 g mascarpone
  • pół szklanki cukru pudru
  • dodatkowo odrobina miękkiego masła i pędzelek kuchenny do posmarowania rozwałkowanego ciasta)

Lukier:

  • 15 łyżek cukru pudru
  • 1 łyżka soku z cytryny 
  • 1 łyżka bardzo gorącej wody

A oto jak to zrobić:


  1. Przygotować rozczyn (jeśli robimy na świeżych drożdżach): drożdże rozgnieść z łyżką cukru, zalać mlekiem, dodać mąkę i wymieszać. Przykryć kuchenną ściereczką i odstawić na około15-20 w ciepłe miejsce.
  2. Przygotować nadzienie: mascarpone wymieszać z cukrem pudrem, odstawić.
  3. Przygotować ciasto: mąkę przesiać do miski, wlać rozczyn drożdży (lub wsypać drożdże suche), dodać resztę składników i zagnieść ciasto. Ciasto nie będzie idealnie odrywało się do ręki, będzie lekko klejące. Jeśli ktoś jest szczęśliwym posiadaczem Thermomixa wystarczą mu 2 i pół minuty w programie do zagniatania ciasta.
  4. Zagniecione ciasto obsypać lekko mąką, przykryć ściereczką i pozostawić do wyrośnięcia w ciepłe miejsce (ma podwoić swoja objętość) na około 1-2 godziny. Moje pięknie wyrosło po godzinie.
  5. Wyrośnięte ciasto przełożyć na wysypaną mąką stolnicę, krótko pozagniatać podsypując delikatnie mąką (nadal będzie się lekko kleić), rozpłaszczyć dłońmi, podsypać mąką (będzie się łatwiej wałkowało) i rozwałkować na prostokąt o wymiarach około 40x35cm. 
  6. Obtoczyć pędzelek kuchenny w miękkim maśle i ,,powklepywać" cienką warstewką w ciasto drożdżowe.
  7. Następnie posmarować mascarpone i posypać jagodami. 
  8. Zawinąć w rulon wzdłuż dłuższego boku i pokroić na plastry o grubości około 5cm. Układać rozcięciem do dołu na wyłożonej papierem do pieczenia blaszczce, zachowując około 1-1,5cm odstępy. Z racji dużej ilości nadzienia i jagód ciasto będzie mocno ,,rozlazłe", ale moje też takie było, a potem pięknie wyrosło ;-)
  9. Odstawić znowu do wyrośnięcia w ciepłe miejsce na około 60 minut.
  10. Piec w temp. 190 C przez około 20-30 minut. Moje były gotowe po 20minutach .
  11. Jeszcze ciepłe bułeczki posmarować lukrem (aby zrobić lukier wystarczy za pomocą rózgi wymieszać wszystkie składniki ze sobą).















2 komentarze:

  1. Właściwie to nigdy nie wiem, czym się u Ciebie bardziej zachwycić. . . Zdjęciami czy przepisami:):) meeega konkret!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ojej bardzo dziękuję za miłe słowa :) :D

      Usuń