środa, 6 listopada 2013

Hummus - smakołyk z Bliskiego Wschodu

     Hummus to pasta z ciecierzycy jedzona w krajach Arabskich. Pierwszy raz spróbowałam podczas pobytu w Egipcie i od razu mi posmakowała. W domu służy jako kanapkowe smarowidło do chleba. 

Ciecierzyca (inna nazwa to cieciorka) zawiera w sobie wiele cennych składników odżywczych takich jak: fosfor, potas, cynk, witaminy z grupy B, żelazo, magnez, a przy tym zawiera w sobie dużo białka, a mało tłuszczu oraz spore ilości błonnika. Ciecierzyca obniża poziom >złego< cholesterolu we krwi, a ze względu na zawartość witamin z grupy B wzmacnia włosy i paznokcie oraz poprawia wygląd cery. Białko zawarte w ciecierzycy przypomina w swoim składzie białko pochodzenia zwierzęcego, stąd też ciecierzyca stanowi istotny element kuchni wegetariańskiej. Jeśli ktoś (tak jak ja) nie przepada za mięsem i spożywa je rzadko warto wprowadzić do swojej kuchni ciecierzycę.

Składniki:

  • 150 g ciecierzycy (waga suchych ziarenek)
  • 30 g nasion białego sezamu*
  • 50g oliwy z oliwek*
  • 2 ząbki czosnku
  • 2 łyżki oleju sezamowego
  • sok z połówki cytryny (lub więcej w zależności od upodobań smakowych)
  • sól do doprawienia
  • zachować wodę z gotowania ciecierzycy (może się przydać do doprawiania w celu uzyskania odpowiedniej gęstości i konsystencji), jeśli stanie się tak, że cała woda się wygotuje wystarczy zwykła przegotowana woda
  • opcjonalnie do doprawienia: słodka papryka (około 1 łyżeczki)
  • opcjonalnie do doprawienia: pieprz cayenne
*Ziarna sezamu zostaną zmiksowane z oliwą z oliwek tworząc pastę tahini - jeśli ktoś posiada gotową pastę tahini (do kupienia w sklepach ze zdrową żywnością) musi pominąć te dwa składniki

A oto jak to zrobić:

  1. Ziarna ciecierzycy przepłukać zimną wodą, włożyć do garnka, zalać wodą i pozostawić w niej na minimum 12 godzin
  2. Zmienić wodę (zalewając ziarna świeżą wodą należy zrobić to znacznie ponad poziom ziaren ponieważ spora ilość wody wyparuje w trakcie gotowania), ziarna gotować 1 godzinę na wolnym ogniu w nieosolonej wodzie.
  3.  Sezam uprażyć chwilę na suchej patelni (nie ma zbrązowieć) jedynie bardzo delikatnie zrumienić się - trzeba z tym uważać, ponieważ za bardzo uprażony sezam stanie się gorzki i zepsuje swoją goryczą smak hummusu.
  4. Uprażony sezam drobno zmielić,  dodać oliwę z oliwek, wymieszać do uzyskania jednolitej konsystencji. W ten sposób otrzymujemy pastę tahini. Jeśli ktoś używa gotowej pasty tahini pomija krok 3 i 4.
  5. Do pasty tahini dodać czosnek, sok z cytryny, olej sezamowy - miksować dodając pomału ciecierzycę do momentu uzyskania gładkiej jednolitej pasty. Pożądaną gęstość regulujemy dodając po trochu wywar z ciecierzycy lub przegotowaną wodę. Ja wolę konsystencję bardziej gęstą, w Egipcie zwykle jadłam bardziej rzadką, chociaż nie zawsze - jak widać gęstość zależy od własnych upodobań :-) 
  6. Doprawić do smaku solą i opcjonalnie słodką papryką i pieprzem cayenne.
Przykładowe kombinacje kanapkowe:
  • hummus+awokado+suszone pomidory+świeża kolendra
  • hummus+salami+jalapeno
  • hummus+kapary
Na zdjęciach: chleb domowej roboty z hummusem, suszonymi pomidorami, awokado, świeżo mielonym pieprzem i świeżą kolendrą.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz