niedziela, 10 listopada 2013

Pijane gruszki...w bandażach :-)


   Pewnie większość z nas ma owoce i warzywa, które kojarzą mu się z daną porą roku. Dla mnie dynie, orzechy, jabłka i gruszki to wyznaczniki trwającej jesieni i nadchodzącej zimy. Kojarzą mi się z blaskiem palących się świec, z ciepłem płonącego kominka, z szarą pogodą za oknem i lekko nostalgicznym nastrojem. Jako, że przez ostatnie kilka dni pogoda fundowała wyjątkowo jesienną aurę, chciałam zrobić jakiś jesienny deser ze składników znajdujących się w lodówce (tak żebym nie musiała wychodzić z domu po żadne produkty). Padło na znajdujące się w lodówce gruszki, które z powodu depresyjnej pogody postanowiłam upić :D Do gruszek brakowało mi jakiegoś dodatku, gdy przypomniało mi się, że oglądałam ostatnio parówki a la mumie robione jako przekąska na Halloween - pomyślałam, że z moich pijanych gruszek też zrobię mumie ^_^

  Składniki:

  • 4 gruszki
  •  pół litra czerwonego półwytrawnego wina (jeśli wytrawne trzeba po prostu bardziej dosłodzić)
  • 2 duże łyżki miodu
  • 2-3 kawałki kory cynamonu
  • łyżeczka goździków
  • 2 łyżki cukru
  • ciasto francuskie 
  • przyda się też miseczka z wodą i pędzelek kuchenny

Jak to zrobić:

  1. Gruszki obrać i ściąć ich końce żeby ładnie stały. 
  2. Przygotowujemy kąpiel dla gruszek: do małego garnka wlać wino, dodać miód, korę cynamonu, goździki, dosłodzić do smaku. Włożyć gruszki do garnka i gotować około 20-40 minut aż gruszki zmiękną - zależy to od stopnia dojrzałości gruszek i ich wielkości (moje były małe i niedojrzałe, stały się miękkie po około 25 minutach). Spora część płynu wyparuje w trakcie gotowania, resztę płynu zachować.
  3. Gruszki lekko przestudzić (wystawiłam na balkon na kilka minut)
  4. W czasie gdy gruszki się studzą pokroić ciasto francuskie na paski o grubości około 0,5-1cm.
  5. Zacząć owijanie gruszek od dołu kierując się ku górze dociskając ciasto do gruszki za pomocą rękojeści pędzelka, gdy pasek się skończy, posmarować kolejny pędzelkiem zwilżonym wodą i doczepić.
  6. Ciasto owijające gruszki posmarować wodą, mlekiem lub rozmąconym jajkiem (dla uzyskania ładnego złotego koloru w trakcie pieczenia)
  7.  Piekarnik rozgrzać do temperatury 180 C (jeśli termoobieg) lub 200 C (jeśli grzanie góra-dół). Piec około 15-20 minut, aż ciasto uzyska złoty kolor.
  8. Podawać z resztą płynu pozostałą po gotowaniu.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz