środa, 14 maja 2014

Tarta na cieście francuskim ze szparagami, kozim serem, mozzarellą, suszonymi pomidorami i czarnymi oliwkami


Sezon na szparagi w pełni. Uwielbiam je i dokładam je do wszelkich omletów, zapiekanek, tart czy faszerowanych mięs. 
Dzisiaj zrobiłam tartę na cieście francuskim z zielonymi szparagami, suszonymi pomidorami, czarnymi oliwkami, kozim serem i mozzarellą. Jako że dla mojego męża obiad bez mięsa to nie obiad dodałam jeszcze filet z piersi kurczaka zamarynowany wcześniej w ziołach. Uważam jednak, że tarta będzie także świetnie smakować w wersji bezmięsnej. Bardzo lubię łączyć smak szparagów z intensywniejszymi w smaku serami - pleśniowymi czy kozimi. Do tej tarty wybrałam ser kozi, którego ostrzejszy smak przełamałam delikatną mozzarellą.

Składniki:

  • 1 opakowanie ciasta francuskiego (u mnie Henglein XXL)
  • 100g sera koziego w formie rolady
  • 1 kula mozzarelli (u mnie 125g)
  • pęczek zielonych szparagów
  • kilka suszonych pomidorów w oleju (około 5-6)
  • garść czarnych oliwek
  • opcjonalnie do wersji mięsnej: 1 filet z piersi kurczaka najlepiej wcześniej zamarynowany w ulubionych ziołach

Do wersji mięsnej: 

  1. Kurczaka umyć, oczyścić z błonek i kostek, pokroić w małą kostkę. Włożyć do miseczki, posypać ulubionymi suszonymi ziołami (u mnie bazylia, oregano, zioła prowansalskie, lubczyk), dodać kilka kropel soku z limonki/cytryny, podlać oliwą z oliwek, wymieszać i odstawić do marynowania.

Przygotowanie tarty:


  1. Piekarnik nagrzać do 180 C z termoobiegiem.Blachę z wyposażenia piekarnika wyłożyć papierem do pieczenia. Rozwinąć ciasto francuskie i wyłożyć na długość blachy. Trochę ciasta powinno zostać w nadmiarze - wykorzystać go dorabiając boki - paskami ciasta obudować prostokąt dookoła. Ponakłuwać widelcem. Najlepiej przedstawi to zdjęcie:

  2. Włożyć do piekarnika na 15 minut. W tym czasie ciasto bardzo uniesie się do góry i nadmucha
    Wykładamy składniki na podpieczony spód tarty
    się. Można tego uniknąć wykładając na tartę obciążenie (np. z grochu/fasoli), ja jednak tego nie robiłam, tylko po wyjęciu ciasta z piekarnika delikatnie spłaszczyłam je dłońmi.
  3. W czasie kiedy ciasto piecze się w piekarniku przygotować farsz: szparagi umyć, odłamać zdrewniałe końce, suszone pomidory pokroić w kostkę, oliwki w drobniejsze talarki. Mozzarellę i roladę kozią pokroić w plastry. W wersji mięsnej kurczaka obsmażyć na patelni. Nie musi być usmażony do końca ponieważ dopiecze się w piekarniku, a warto aby nie był suchy.
  4. Po 15 minutach wyjąć ciasto z piekarnika (nie wyłączając piekarnika), delikatnie spłaszczyć wybrzuszenie dłońmi. Wyłożyć naprzemiennie plastry rolady koziej mozzarelli, na wierzch ułożyć szparagi, posypać suszonymi pomidorami i oliwkami. W wersji mięsnej poukładać kawałki kurczaka. Zapiekać kolejne 15 minut.


8 komentarzy:

  1. ależ ja dawno nie jadłam szparagów >.< ale za to w lodówce mam ten kozi serek.
    smaka mi tylko narobiłaś :p

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja wcinam co roku jak tylko rusza sezon na szparagi :D a kozi serek po tygodniu francuskim w Lidlu ^_^ ;-) :P

      Usuń
  2. Mniam mniam, pychota :) Ale zdecydowanie bardziej wolę wersję bez mięsa :p

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam szparagi :) A u mnie też dzisiaj była tarta - z tym, że na cieście kruchym, cukiniowo - marchewkowa podana z sosem pomidorowym :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mmmmmmmmm brzmi pysznie ta Twoja tarta :) Chętnie bym skosztowała :D

      Usuń
  4. Kocham szparagi, tarta wygląda mega apetycznie!
    Pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. I Wszystkiego Najlepszego z Okazji Urodzin !!! Nie pytam, których....bo chyba 18-tych!
    Buziaki :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haha dokładnie tak - 18 tylko, że któryś z kolei ^_^

      Usuń